Imran Abdul Jabar

7 Alasan Pengguna Media Sosial Curi Konten Orang Lain

Kalau korang tahu betapa susahnya nak hasilkan konten, baik grafik atau video, tentu korang pun hangin kalau orang curi guna konten korang kan?

Apa 7 alasan yang memungkinkan sesetengah pengguna media sosial untuk curi konten orang lain?

1. "Senang-senang je ambil"
Ada golongan pengguna media sosial yang tak faham konsep hak cipta dan merasakan bahawa semua benda kat internet boleh diambil secara percuma tanpa kebenaran pemilik asal.

2. "Malas nak buat sendiri"
Ada juga yang mengambil konten orang lain kerana malas atau tidak mampu menghasilkan kandungan yang sama kreatif dan menarik.

3. "Nak cepat viral/popular"
Beberapa pengguna media sosial mungkin ambil konten bisnes orang lain sebab mereka nak cepat naikkan populariti atau nak dapat followers cepat.

4. "Tak tahu nak buat apa"
Ada pula yang tidak tahu apa yang nak dikongsi di platform media sosial, jadi mereka ambil konten bisnes orang lain sebagai jalan mudah.

5. "Tak perasan salah"
Ada yang tak sengaja ambil konten bisnes orang lain tanpa sedar bahawa mereka sedang melanggar hak cipta.

6. "Kurang respek pada kerja orang lain"
Jenis ni payah sikit nak tegur sebab mereka tak hargai kerja keras pemilik asal dalam menghasilkan kandungan tersebut.

7. "Nak untung cepat"
Akhir sekali, ada yang ambil konten bisnes orang lain sebab nak dapat untung dengan menjual kandungan tersebut tanpa kebenaran atau royalti kepada pemilik asal. Ini memang jenis bebetul pencuri.

Secara keseluruhannya, mengambil konten bisnes orang lain tanpa kebenaran adalah salah dan melanggar hak cipta. Oleh itu, adalah penting bagi pengguna media sosial untuk memahami konsep hak cipta dan menghormati kerja keras pemilik asal.

Boleh cuba belajar cara bina konten dengan teratur di Sifoo.com. 

#konten #binakonten #hakcipta #contentcreator #sifoodotcom 

Belajar Cipta Konten Media Sosial Secara Teratur 

Klik untuk belajar Cipta Konten Media Sosial
Created with